Hem

Den nödvändiga produktutvecklingen

Du kanske har funderat på hur det går till när det dyker upp en fantastisk ny mojäng, eller bara en ny variant av något du redan använder. Någon sitter som Uppfinnar-Jocke med sin idé och sedan har du en färdig produkt. Riktigt så enkelt och snabbt går det oftast inte. Det finns massor med steg däremellan, men en stor del av det handlar om produktutveckling. När idén är bearbetad och klar ska den på något sätt göras verklig. Det kan se ganska olika ut beroende på vilket område man jobbar med förstås, men produktutveckling handlar om att göra konceptet till en skiss som går att tillverka, att göra tillverkningsprocessen effektiv och att göra den färdiga varan till det som kunden vill ha. Så du förstår att produktutveckling kan ta lång tid och vara krävande. Ibland får man skrota det man gjort och börja om. 

Produktutveckling betyder att man måste ha en blandning av kunskap och fantasi för att hitta de lösningar som gör att just den här idén kommer att funka. Man måste förstå sig på vad slutprodukten ska fylla för funktion, kunna bedöma lämpligheten i olika material och vad som inte bara funkar utan också är tilltalande för en konsument. Det är olika pusselbitar som ska läggas i produktutvecklingen. Det är i produktutvecklingen man gör prototyper som testas och utvärderas, ändras och förbättras. 

Produktutveckling görs på helt nya saker, för att överhuvudtaget kunna hitta något som kan säljas, men också på sådant som redan existerar för att förbättra. Om du skulle kunna designa en ny variant av hammare så skulle den kunna ta över marknaden, men för att komma dit måste du göra produktutvecklingen. Du måste utvärdera om den håller måttet, annars är det onödigt att lägga pengar och tid på att sätta igång en tillverkning, göra reklam och allt det där som gör att något börjar sälja. Ibland kan man få in en fullträff med att göra en bra produkt direkt och nå popularitet mer eller mindre av en slump, men det får ändå ses som en utopi att ha en sådan minimal produktutveckling.. Det vanliga är att man får ta många varv tillbaka till skrivbordet och att produktutvecklingen aldrig riktigt tar slut. Även när du fått ut något på marknaden kan produktutvecklingen fortsätta, för att behålla ett försprång mot konkurrenterna.

Så helt lätt är det verkligen inte att vara uppfinnare och faktiskt nå ut med sin idé. Utan ett kompetent team inom produktutveckling kan den lika gärna hamna i papperskorgen istället för att toppa försäljningsstatistiken eller lösa ett problem du identifierat, även om uppfinningen i grunden är bra. Det är därför man ibland ser något och tänker för sig själv; varför har inget kommit på det här innan? Ofta har någon gjort det, men inte haft resurser att gå vidare med produktutvecklingen.